10 نوع چای گیاهی سالم

چای گیاهی سالم

10 نوع چای گیاهی سالم : قرن هاست که چای های گیاهی وجود دارند. با این وجود، علیرغم نام آنها، چای های گیاهی اصلاً چای واقعی نیستند. چای های واقعی از جمله چای سبز، چای سیاه و اولانگ از برگ گیاه دیگری تهیه می شوند. از طرف دیگر، دمنوش های گیاهی از میوه های خشک، گل ها، ادویه ها یا گیاهان تهیه می شوند. این بدان معناست که دمنوش های گیاهی می توانند طیف وسیعی از طعم ها و مزه ها را داشته باشند و گزینه ای وسوسه انگیز به عنوان نوشیدنی های شیرین یا آب باشند.

برخی از چای های گیاهی علاوه بر خوشمزه بودن، خاصیت تقویت کنندگی سلامتی نیز دارند. در حقیقت، صدها سال است که از انواع دمنوش های گیاهی به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده شده است. جالب است که دانش مدرن کشف شواهدی را در مورد برخی از کاربردهای سنتی دمنوش های گیاهی و همچنین برخی موارد جدید آغاز کرده است. مقاله 10 نوع چای گیاهی سالم توسط محقق و مترجم مجله جوان کاپ خانم مائده قادری از سایت healthline ترجمه و گرد آوری شده که می توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

در اینجا لیستی از 10 چای گیاهی سالم که می توانید امتحان کنید را برای شما آورده ایم. 

 

1. چای بابونه

 

چای-بابونه

 

چای گیاهی سالم چای بابونه معمولاً به دلیل اثرات آرام بخشی آن شناخته می شود و اغلب به عنوان یک ماده ی کمکی قبل از خواب استفاده می شود. دو مطالعه اثرات چای یا عصاره بابونه بر مشکلات خواب در انسان را بررسی کرده است. در یک مطالعه بر روی 80 زن پس از زایمان که دچار مشکلات خواب بودند صورت گرفت،  نتایج نشان داد که نوشیدن چای بابونه به مدت دو هفته منجر به بهبود کیفیت خواب و علائم افسردگی کمتر شد.

مطالعه دیگر بر روی 34 بیمار مبتلا به بی خوابی، نشان داد که این چای به بهبود بیدار شدن از خواب در طول شب، زمان خوابیدن و عملکرد فرد در روز منجر می شود.علاوه بر این، بابونه ممکن است فقط به عنوان  یک ماده ی کمکی برای خواب مفید نباشد. اعتقاد بر این است که بابونه اثرات ضد باکتریایی، ضد التهابی و محافظت از کبد دارد. مطالعات انجام شده بر روی موش ها و موش صحرایی مقدماتی نشان داده است که بابونه می تواند به مبارزه با اسهال و زخم معده کمک کند.

یک تحقیق همچنین نشان داد که چای بابونه علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد، در حالی که مطالعه دیگر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شاهد بهبود گلوکز خون، انسولین و سطح چربی خون بود. برای تأیید این اثرات به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما شواهد اولیه نشان می دهد که چای بابونه ممکن است مجموعه ای از فواید سلامتی را به همراه داشته باشد.

 

خلاصه مطلب

بابونه به دلیل خاصیت آرام بخشی خود بسیار شناخته شده است و شواهد اولیه این موضوع را تأیید می کند. همچنین ممکن است به تسکین علائم قبل از قاعدگی و افزایش چربی خون، قند خون و سطح انسولین کمک کند.

 

2. چای نعناع فلفلی

 

چای نعنا

 

چای گیاهی سالم چای نعناع یکی از پرمصرف ترین چای های گیاهی در جهان است. گرچه بیشترین کاربرد را در حمایت از سلامت دستگاه گوارش دارد، اما این چای دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. بیشتر این تأثیرات در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان فهمید که ممکن است منجر به مزایای سلامتی شود. با این حال، چندین مطالعه اثرات مفید نعناع روی دستگاه گوارش را تأیید کرده اند.

چندین مطالعه نشان داده است که روغن نعناع می توانند به رفع سوء هاضمه، حالت تهوع و درد معده کمک کند. شواهد همچنین نشان می دهد که روغن نعناع در آرام سازی اسپاسم در روده، مری و روده بزرگ موثر است. سرانجام، مطالعات مکرر نشان داده اند که روغن نعناع در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر ثاثیر دارد. بنابراین، هنگامی که دچار ناراحتی گوارشی می شوید، از گرفتگی عضلات، گرفته تا حالت تهوع یا سوء هاضمه، چای نعناع یک داروی طبیعی عالی است که باید امتحان کنید.

 

خلاصه مطلب

از چای نعناع به طور سنتی برای رفع ناراحتی دستگاه گوارش استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که روغن نعناع می تواند به رفع حالت تهوع، گرفتگی، اسپاسم و درد معده کمک کند.

 

3. چای زنجبیل

 

چای زنجبیل

 

چای گیاهی سالم چای زنجبیل یک نوشیدنی تند و خوش طعم است که بسته ای از آنتی اکسیدان های سالم و ضد بیماری را در خود جای داده است. این ماده همچنین به مبارزه با التهاب و تحریک سیستم ایمنی کمک می کند، اما بیشتر به عنوان داروی موثربرای حالت تهوع شناخته شده است.

مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که زنجبیل در تسکین حالت تهوع، به ویژه در اوایل بارداری موثر است، اگرچه ممکن است حالت تهوع ناشی از درمان های سرطان و بیماری حرکتی را نیز از بین ببرد. همچنین شواهد نشان می دهد که زنجبیل می تواند به جلوگیری از زخم معده و رفع سوء هاضمه یا یبوست کمک کند.

زنجبیل همچنین ممکن است به تسکین دیسمنوره یا درد پریود کمک کند. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که کپسول های زنجبیل باعث کاهش درد ناشی از قاعدگی می شود. در حقیقت، دو مطالعه نشان داد که زنجبیل به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن در تسکین درد علدت ماهیانه موثر است.

سرانجام، برخی مطالعات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است فواید سلامتی برای افراد دیابتی داشته باشد، هرچند شواهد ثابت نبوده است این مطالعات نشان داده است که مکمل های زنجبیل به کنترل قند خون و سطح چربی خون کمک می کنند.

 

خلاصه مطلب

چای زنجبیل بیشتر به عنوان درمانی برای حالت تهوع شناخته می شود و مطالعات بارها و بارها آن را برای این استفاده موثر دانسته اند. با این حال، چندین مطالعه همچنین نشان داده است که زنجبیل می تواند به تسکین درد دوره قاعدگی کمک کند، و ممکن است مزایایی برای افراد دیابتی داشته باشد.

 

حتما بخوانید :   خواص پونه : 10 خاصیت باورنکردنی سلامتی پونه یا پودینا که باید بدانید

4. چای ترش

 

 چای ترش

 

چای گیاهی سالم چای ترش از گلهای رنگارنگ گیاه هیبیسکوس تهیه می شود. دارای رنگ صورتی-قرمز و طعمی فرح بخش و ترش است. می توان آن را گرم یا سرد میل کرد. علاوه بر رنگ پررنگ و عطر و طعم منحصر به فرد خود، چای ترش خواص مفیدی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، چای ترش خاصیت ضد ویروسی دارد و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره آن در برابر گونه های آنفولانزای مرغی بسیار موثر است. با این حال، هیچ مدرکی نشان نداده است که نوشیدن چای ترش می تواند به شما در مقابله با ویروس هایی مانند آنفولانزا کمک کند.

تعدادی از مطالعات اثرات چای ترش را بر میزان بالای چربی خون بررسی کرده اند. چند مطالعه آن را موثر دانسته اند، اگرچه یک مطالعه مروری گسترده نشان داد که تأثیر قابل توجهی بر سطح چربی خون ندارد. با این وجود، اثبات شده است که چای ترش بر فشار خون بالا تأثیر مثبت دارد. در حقیقت، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چای ترش فشار خون بالا را کاهش می دهد،  اگرچه بیشتر مطالعات از کیفیت بالایی برخوردار نبودند.

علاوه بر این، یک  تحقیق دیگر نشان داد که مصرف عصاره چای ترش به مدت شش هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در مردان فوتبالیست می شود. اگر از هیدروکلروتیازید، داروی ادرار آور استفاده می کنید، از نوشیدن چای ترش خودداری کنید، زیرا ممکن است این دو با یکدیگر تعامل داشته باشند. چای ترش همچنین ممکن است اثرات آسپرین را کم کند، بنابراین بهتر است که آن ها را با فاصله 3-4 ساعت مصرف کنید.

 

خلاصه مطلب

چای ترش ممکن است به کاهش فشار خون بالا و مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. با این حال، نباید با داروی ادرار آور خاص یا همزمان با آسپرین مصرف شود.

 

5. چای اوکیناسه

 

چای اوکیناسه

 

چای گیاهی سالم چای اوکیناسه یک داروی بسیار محبوب است که گفته می شود از سرماخوردگی جلوگیری و اثرات ناشی از آن را کوتاه می کند. شواهد نشان داده است که اوکیناسه ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، که می تواند به بدن در مبارزه با ویروس ها یا عفونت ها کمک کند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که گیاه اوکیناسه می تواند مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه کند، از شدت علائم آن بکاهد و یا حتی از آن جلوگیری کند.

با این حال، نتایج متناقض است و اکثر مطالعات به خوبی صورت نگرفته اند. این مسئله تشخیص اینکه نتایج مثبت ناشی از اوکیناسه است و یا تصادفی است را دشوار می کند. بنابراین، به طور قطعی نمی توان گفت که مصرف گیاه اوکیناسه به سرماخوردگی کمک می کند. حداقل اگر احساس سرماخوردگی کردید، ممکن است به تسکین گلو درد یا پاکسازی بینی کمک کند.

 

خلاصه مطلب

چای اوکیناسه معمولاً برای پیشگیری یا کوتاه شدن مدت زمان سرماخوردگی استفاده می شود. در حالی که مطالعات متعددی آن را برای این استفاده موثر دانسته اند، اما شواهد در این مورد متناقض است.

 

6. چای سرخ یا روبیوس

 

چای رویبوس

 

چای گیاهی سالم رویبوس یک چای گیاهی است که از آفریقای جنوبی می آید. از برگهای گیاه یا بوته قرمز درست می شود. آفریقای جنوبی در طول تاریخ از آن برای اهداف دارویی استفاده می کردند، اما تحقیقات علمی در مورد این موضوع بسیار کم است. با این وجود، چند مطالعه حیوانی و انسانی انجام شده است. تاکنون، مطالعات نشان نداده اند که می تواند برای آلرژی و سنگ کلیه موثر باشد.

با این حال، یک مطالعه نشان داده است که چای رویبوس ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که چای رویبوس، همراه با چای سبز و سیاه، ممکن است سلول های درگیر در رشد و تراکم استخوان را تحریک کند. همان مطالعه نشان داد که این چای ها  التهاب و سمیت سلول را نیز کاهش می دهند. محققان اظهار داشتند که ممکن است به همین دلیل باشد که نوشیدن چای با تراکم استخوان بیشتری همراه است.

علاوه بر این، شواهد اولیه نشان می دهد که چای سرخ ممکن است به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند. تحقیق دیگری مشخص کرد که چای رویبوس آنزیمی را که باعث انقباض رگ های خونی می شود، همانند داروی فشار خون مهار می کند. همچنین ، مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن روزانه شش فنجان چای رویبوس به مدت شش هفته سطح کلسترول LDL ” بد” و چربی خون را کاهش می دهد، در حالی که کلسترول HDL “خوب” را افزایش می دهد. برای تأیید این تأثیرات و کشف مزایای بیشتر، تحقیقات بیشتری لازم است. با این حال، شواهد اولیه نوید بخش است.

 

خلاصه مطلب

چای رویبوس به تازگی مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است. شواهد اولیه نشان می دهد که چای رویبوس ممکن است به بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

7. چای مریم گلی

 

چای مریم گلی

 

چای گیاهی سالم چای مریم گلی به دلیل خواص دارویی‌اش بسیار شناخته شده است و تحقیقات علمی برای حمایت از چندین فواید آن به ویژه برای سلامت مغز آغاز شده است. تعدادی از آزمایش های آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی نشان داده است که مریم گلی برای عملکرد شناختی مفید است و همچنین در برابر اثرات پلاک های درگیر در بیماری آلزایمر موثر است.

در حقیقت، دو مطالعه بر روی قطره های خوراکی مریم گلی یا روغن مریم گلی بهبودهایی در عملکرد شناختی مبتلایان به بیماری آلزایمر نشان داد، اگرچه این مطالعات محدودیت هایی نیز داشت. علاوه بر این، به نظر می رسد مریم گلی مزایای شناختی را برای بزرگسالان سالم نیز فراهم می کند. تعدادی از مطالعات پس از مصرف یکی از انواع مختلف عصاره مریم گلی، باعث بهبود خلق و خو، عملکرد ذهنی و حافظه در بزرگسالان سالم شدند.

حتما بخوانید :   به لیمو و خواص آن را بیشتر بشناسید

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک انسانی نشان داد که چای مریم گلی سطح چربی خون را بهبود می بخشد، در حالی که مطالعه دیگری بر روی موش ها نشان داد که چای مریم گلی از ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می کند. به نظر می رسد یک انتخاب سالم است، مزایایی برای سلامت شناختی و به طور بالقوه سلامت قلب و روده بزرگ است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این تأثیرات، مطالعات بیشتری لازم است.

 

خلاصه مطلب

چندین مطالعه نشان داده است که مریم گلی عملکرد شناختی و حافظه را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است برای سلامت روده بزرگ و قلب مفید باشد.

 

8. چای بادرنجبویه

 

چای بادرنجبویه

 

چای گیاهی سالم چای بادرنجبویه دارای طعمی سبک و لیمویی است و به نظر می رسد دارای خواص تقویت کننده سلامتی باشد. در یک مطالعه کوچک روی 28 نفری که به مدت شش هفته چای بادرنجبویه می نوشیدند، گروه چای بادرنجبویه قابلیت ارتجاعی عروق را بهبود بخشید. سفتی شریانی به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی، سکته مغزی و افت روانی در نظر گرفته می شود.

در همان مطالعه، کسانی که چای بادرنجبویه می نوشیدند پوستشان نیز حالت ارتجاعی پیدا کرد، که به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال، مطالعه بی کیفیت بود. یک مطالعه کوچک دیگر در کارگران رادیولوژی نشان داد که نوشیدن چای بادرنجبویه دو بار در روز به مدت یک ماه، آنزیم های آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را افزایش می دهد، که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو به سلول ها و DNA  کمک می کند.

به عنوان یک نتیجه، شرکت کنندگان همچنین نشانگرهای بهبود یافته برای آسیب به لیپید و DNA را نشان دادند. شواهد اولیه همچنین حاکی از آن است که بادرنجبویه ممکن است باعث کاهش سطح چربی خون شود. علاوه بر این ، تعدادی از مطالعات نشان داده است که بادرنجبویه باعث بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی می شود. دو مطالعه شامل 20 شرکت کننده اثر دوزهای مختلف عصاره بادرنجبویه را ارزیابی کردند. آن ها هم به آرامش ذهنی دست یافتند و هم حافظه شان بهبود یافت.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که عصاره بادرنجبویه به کاهش استرس و بهبود مهارت های پردازش ریاضیات کمک می کند. سرانجام، یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که چای بادرنجبویه دفعات تپش قلب و اضطراب را کاهش می دهد. چای بادرنجبویه ممکن است تعدادی از مزایای بالقوه سلامتی را به همراه داشته باشد.

 

خلاصه مطلب

مطالعات اولیه نشان داده است که چای بادرنجبویه ممکن است سطح آنتی اکسیدان، سلامت قلب و پوست را بهبود بخشد و حتی در تسکین اضطراب کمک کند.

 

9. چای گل سرخ

 

چای گل  سرخ

 

چای گیاهی سالم چای گل سرخ را از گل  سرخ تهیه می کنند. این چای سرشار از ویتامین C و ترکیبات مفید گیاهی است. این ترکیبات گیاهی علاوه بر چربی های خاص موجود در گل سرخ، دارای خواص ضد التهابی هستند. چندین مطالعه به بررسی توانایی پودر گل سرخ در کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز پرداخته است.

بسیاری از این مطالعات آن را در کاهش التهاب و علائم مربوط به آن، از جمله درد موثر دانسته اند. همچنین ممکن است برای مدیریت وزن مفید باشد، زیرا یک مطالعه 12 هفته ای در 32 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف عصاره گل  سرخ منجر به کاهش BMI چربی شکم می شود. اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گل سرخ همچنین می تواند به مبارزه با پیری پوست کمک کند.

یک مطالعه مقدماتی نشان داد که مصرف پودر گل سرخ به مدت هشت هفته باعث کاهش عمق چین و چروک دور چشم و بهبود رطوبت و کشش پوست صورت می شود. این خواص ممکن است منجر به مزایای دیگر سلامتی نیز شود، اگرچه برای تأیید این اثرات و بررسی هر یک از اثرات جدید، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

خلاصه مطلب

چای گل  سرخ از ویتامین C و آنتی اکسیدان زیادی برخوردار است. خواص ضد التهابی آن ممکن است التهاب و درد مرتبط با آرتروز را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که گل  سرخ در مقابله با پیری پوست و کاهش چربی معده موثر است.

 

10. چای گل ساعت

 

چای گل گاو زبان

 

از برگ ها، ساقه ها و گل های گیاه گل ساعت برای تهیه چای استفاده می شود. از چای گل ساعت به طور سنتی برای رفع اضطراب و بهبود خواب استفاده می شود و مطالعات برای حمایت از این موارد شروع شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که نوشیدن چای گل ساعت به مدت یک هفته به طور قابل توجهی کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، در دو مطالعه انسانی مشخص شد که گل گاوزبان در کاهش اضطراب موثراست. در حقیقت، یکی از این مطالعات نشان داد که گل ساعت به اندازه داروی تسکین دهنده اضطراب موثر واقع می شود. با این حال، یک تحقیق دیگر نشان داد که گل ساعت هنگام استفاده علاوه بر کلونیدین، ​​دارویی که معمولاً برای درمان سم زدایی از مواد افیونی استفاده می شود، علائم ذهنی ترک مواد افیونی، مانند اضطراب، تحریک پذیری و تحریک را تسکین می دهد. به نظر می رسد چای گل ساعت در هنگام رفع اضطراب و تقویت آرامش، انتخاب خوبی باشد.

 

خلاصه مطلب

مطالعات نشان داده است که چای گل گاوزبان می تواند به بهبود خواب و کاهش اضطراب کمک کند.

 

کلام آخر

دمنوش های گیاهی دارای طعم های متنوع و مطبوعی هستند و به طور طبیعی فاقد شکر و کالری هستند. بسیاری از دمنوش های گیاهی نیز اثرات تقویت کننده سلامتی دارند و علم مدرن شروع به تأیید برخی از کاربردهای سنتی آنها کرده است.

 

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.