7 مزیت شگفت انگیز چای ماسالا

خواص چای ماسالا

برای بسیاری از مردم کشورهای آسیایی مانند چین و هند، چای به معنای بیک نوع نوشیدنی ست. با این حال، در غرب،  چای باه نوعی نوشیدنی تند و بسیار محبوب گفته می شود. چای به دلیل ترکیبات خوشمزه و خوش عطر بی نظیرش در سراسر جهان مشهور است.

علاوه بر این، چای فواید سلامتی بکهی شماری را به همراه دارد. این نوشیدنی نه تنها خوشمزه است بلکه برای سلامتی شما نیز مفید می باشد. اگر بخواهید از سلامت قلب  خود را تضمین کنید و یا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و دردها را تسکین دهید، این نوشیدنی را به شما پیشنهاد می کنیم. بیایید به چای ماسالا بپردازیم و ببینیم که چگونه می تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند. این مقاله توسط محقق و مترجم مجله جوان کاپ مائده قادری از سایت cupandleaf ترجمه و گردآوری شده که می توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

چای ماسالا چیست؟

چای که در دنیای غرب در استارباکس و سایر کافی شاپ ها یافت می شود در واقع یک چای سنتی نیست. بیشتر اوقات، چای های آمریکایی با شیرین کننده ها و مواد افزودنی بسته بندی می شوند که در دستور العمل های سنتی چای ماسالا این ترکیبات یافت نمی شوند.

چای ماسالا هندی ترکیبی قوی از ادویه ها، گیاهان و چای است. قرن ها است که به دلیل مزایای سلامتی آن در طب سنتی چینی و داروی آیورودا مورد احترام است. آیورودا یک سیستم جامع درمانی می باشد. چای های هندی بسته به ناحیه ای که در آن مصرف می شود و ترجیحات آن منطقه متفاوت است، اما به طور کلی، آن ها حاوی برخی از مواد اصلی هستند.

 

محتویات چای ماسالا

 

ترکیبات چای ماسالا

بیشتر چای ماسالا از برگ های چای سیاه اکسیده و تخمیر شده تهیه می شوند و با ادویه هایی از جمله هل، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، میخک آسیاب شده یا میخک کامل، دارچین و رازیانه ترکیب می شوند. دستورالعمل های این چای بسته به منطقه ی مورد مصرف فرق می کند، اما معمولا هم از هل سیاه و هم هل سبز استفاده می کنند.

علاوه بر این، برخی از ترکیبات چای ماسالا حاوی دانه های فلفل سیاه، جوز هندی، دانه گشنیز، دانه های رازیانه، فلفل دلمه ای، و انیسون ستاره ای است. این ادویه ها حاوی عناصر گیاهی قدرتمندی از جمله آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و میکروارگانیسم های ضد باکتری هستند که فواید فوق العاده سلامتی را به چای ماسالا می بخشد.

مخلوطی از ادویه ها با برگ های چای ماسالا دم می شود تا فواید قدرتمند ویگری را به این چای اضافه کند. چای ماسالا اغلب با چای سیاه مخلوط می شود،  با این حال می توان آن را با چای سبز و چای اولانگ دم کرد. چای ماسالا همچنین غالباً با چای های سیاه هندی مانند دارجیلینگ یا سیلان از سریلانکا دم می شود. چای ماسالا حاوی ادویه های گفته شده، بدون برگ چای واقعی یک چای گیاهی محسوب می شود.

 

طعم چای ماسالا

چای چای، که به آن چای ماسالا نیز گفته می شود، ترکیبی از طعم های خوشمزه است و عطر و بویی تند دارد. این بوی تند باعث بیدار شدن حواس شما می شود. زنجبیل و فلفل کمی  این چای را تندتر می کنند در حالی که دارچین و میخک یک رنگ خاکی به ترکیبات چای می دهد.

چای چای اغلب به منظور افزایش قدرت ادویه ها که به آن ها طعمی تند و شیرین همراه با بافت خامه ای می بخشد، مزه دار می شود. از چای ماسالا به دلیل داشتن کافئین اغلب به عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده می شود. قبل از استعمار انگلیس، چای ماسالا غالباً همراه با شیر بوفالو مصرف می شد. امروزه، این چای اغلب با شیرهای لبنی یا مغزها شیرین و طعم دار می شود.

 

ادویه های چای ماسالا

 

فواید چای ماسالا برای سلامتی

  1. این می تواند شما را هوشیار کند

به لطف محتوای کافئین چای ماسالا، این چای گزینه خوبی برای شروع صبح یا کمی انرژی اضافی در نیمه روز است. چای چای دارای کافئین است زیرا حاوی برگ های چای سیاه است که به طور طبیعی حاوی کافئین هستند.

از آنجا که هر چای می تواند مقدار متنوعی از چای سیاه استفاده کند، دشوار است که بگویید دقیقاً هر کیسه چای چه مقدار کافئین دارد. به عنوان یک قاعده کلی، چای چای حاوی حدود یک سوم مقدار کافئین به عنوان یک فنجان قهوه معمولی و حدود یک ششم مقدار یک فنجان قهوه قوی است.

این بدان معناست که شما می توانید روزانه چندین فنجان چای چای مصرف کنید بدون آنکه عوارض جانبی منفی مرتبط با مصرف قهوه را تجربه کنید. تغییر قهوه به چای چای می تواند راهی آسان برای کاهش مصرف کافئین و کاهش حساسیت عصبی باشد.

  1. کمک به بهبود عملکرد هاضمه

مانند بسیاری از چای ها، چای ماسالا برای تقویت عملکرد سیستم هاضمه و سلامت روده بسیار مفید است. ادویه موجود در چای چای یعنی زنجبیل که تا حد زیادی مسئول فواید سلامت دستگاه گوارش است. زنجبیل با بهبود گردش خون و رساندن اکسیژن به اندام ها به هضم غذا کمک می کند تا بتواند عملکرد بهینه داشته باشد.

حتما بخوانید :   قهوه اسپرسو و خواص آن را بیشتر بشناسید

یکی دیگر از ادویه ها که به هضم غذا کمک می کند فلفل سیاه است. فلف سیاه به پانکراس کمک می کند تا آنزیم های گوارشی تولید کند. این آنزیم ها به عنوان کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای هضم تجزیه کننده چربی ها و پروتئین ها عمل می کنند. با داشتن سیستم گوارشی کارآمد، می توانید از مشکلات شدیدتری مانند بیماری های کبدی ، کمبود آهن و سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کرده و سریعتر به اهداف کاهش وزن خود برسید.

  1. تسکین حالت تهوع

زنجبیل به دلیل توانایی خود در کاهش حالت تهوع بسیار مشهور است و برای درمان بیماری های شایع مانند دریازدگی یا حالت تهوع در دوران بارداری مورد استفاده قرار گرفته می شود. چای چای حاوی حدود 1 تا 1.5 گرم زنجبیل است، یعنی همان مقداری که مطالعات در درمان حالت تهوع مثر دانسته اند.

ترکیبات بیولوژیکی زنجبیل که به درمان حالت تهوع کمک می کنند به عنوان جینجرول و شوگاول شناخته می شوند. این دو ترکیب دارای خواص ضد التهابی هستند که برای تسکین معده و تسکین درد معده همراه با حالت تهوع  عمل می کنند.

  1. درد و رنج

ادویه های موجود در چای چای می توانند به تسکین دردهای عمومی کمک کنند و حتی ممکن است به افرادی که درد شدیدتری مانند آرتروز دارند نیز کمک کنند. این فواید سلامتی از خواص ضد التهابی بسیاری از مواد تشکیل دهنده چای ماسالل، به ویژه زنجبیل و میخک ناشی می شود.

ثابت شده است که ریشه زنجبیل التهاب را کاهش می دهد. زنجبیل می تواند دردی از سردردهای کوچک تا میگرن را کاهش دهد. زنجبیل گردش خون را افزایش می داده و سلول های خونی غنی از اکسیژن را به مناطق دردناک تحویل می دهد تا علائم را تسکین دهد.

میخک بیش از 2000 سال به عنوان داروی هومیوپاتی برای دردهای جزئی مانند دندان درد مورد استفاده قرار گرفته شده است.. در جامعه مدرن، از میخک برای درمان انواع دردهای مربوط به دندان استفاده شده است. مطالعات حتی نشان داده اند که از ژل میخک می توان به عنوان بی حس کننده موضعی مشابه بنزوکائین استفاده کرد.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی خود هستید، نوشیدن چند فنجان چای ماسالا طی روز می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. هل قرن هاست که جزء اصلی داروهای تبتی است و حاوی دوزهای بالای ویتامین C  و سایر مواد مغذی است که سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه می دارد.

هل در گواتمالا، سریلانکا، هند و تانزانیا رشد می کند و در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد. هل سبز دارای طعمی پرطراوت و متعادل است در حالی که هل سیاه دارای طعم دودی مانند است.

اگر می خواهید از مزایای این ادویه در چای ماسالا خود بهره مند شوید، بهتر است بدانید که کیسه های چای شما حاوی هل سیاه است یا سبز. هل سیاه به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده و خلط آور شناخته شده است در حالی که هل سبز می تواند به پاکسازی سینوس ها و سم زدایی بدن کمک کند. هر دو نوع هل موجود در چای ماسالا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی هستند که به مقابله با سرماخوردگی، باکتری و قارچ کمک می کنند.

  1. محافظت از سلول ها در برابر بیماری های مزمن

چای ماسالا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قدرتمند معروف به پلی فنول است که به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که توسط مواد آلاینده و مواد شیمیایی موجود در غذاها و محیط اطراف ایجاد می شوند و باعث آسیب به سلول های سالم بدن می شوند. رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند آلزایمر و پارکینسون و همچنین بسیاری از انواع سرطان در ارتباط هستند.

چای ماسالا دارای پلی فنول بیشتری نسبت به بیشتر میوه ها و سبزیجات است. این بدین معنی است که نوشیدن چای چای به صورت روزانه می تواند به محافظت از سلامت کلی سلول ها کمک کند. گل میخک و دارچین در میان گیاهانی قرار دارند که دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان هستند و چای چای حاوی این ادویه ها است. این خواص آنتی اکسیدانی بدن شما را در برابر تخریب سلول ها، ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند. به علاوه، آنتی اکسیدان ها می توانند پیری را کند کنند.

  1. بهبود سلامت قلب

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که دارچین که یکی از مواد اصلی موجود در گیاه ماسالا است ممکن است به کاهش کلسترول بد خون و فشار خون کمک کند. همچنین ثابت شده است که چای سیاه با کاهش سطح کلسترول خون، اثرات قلبی خوبی دارد. در حالی که مطالعات کمی در مورد ارتباط مستقیم بین چای ماسالا و سلامت قلب وجود دارد. شواهد حاکی از آن است که بسیاری از مواد تشکیل دهنده چای ماسالا ممکن است به داشتن یک قلب سالم کمک کنند.

حتما بخوانید :   6 مزیت مهم چای زنجبیل برای سلامت بدن

محققان دریافته اند که دارچین همچنین حاوی روغن هایی است که می تواند به مقابله با دیابت کمک کند. این ترکیبات می توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کنند. چندین مطالعه نشان داده است که دارچین یک کمک بالقوه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. نوشیدن چای  ماسالا می تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در صورت مصرف منظم و طولانی مدت کمک کند.

 

قوری چای ماسالا

 

چگونه چای ماسالا دم کنیم

چای ماسالا به طور معمول به عنوان یک چای استاندارد با استفاده از چای سیاه، ادویه ها و آب گرم مصرف می شود، اما می توان آن را به صورت چای ماسالا لاته نیز دم کرد. چای  ماسالا معمولاً با ترکیبی از شیر گرم و آب گرم دم می شود. این شیر یک طعم خامه ای و غنی را اضافه می کند که به خوبی با عطر و طعم های قوی گیاهان و ادویه های چای در تضاد است.

شیر به عنوان یک تقویت کننده طعم  به چای اضافه می شود، هرچند که برای استفاده از فواید این نوع چای ضروری نیست. در صورت عدم تحمل لاکتوز می توانید به جای آن از شیر برنج یا شیر سویا نیز استفاده کنید.

چای ماسالا را می توان به صورت طبیعی و و یا با استفاده از کیسه های چای دم کرد. هر دو نوع را می توانید در فروشگاه و کافی شاپ های محلی مانند استارباکس پیدا کنید. همچنین می توانید با استفاده از دانه های فلفل دلمه ای، میخک، هل، چوب دارچین، زنجبیل و چای سیاه کنسانتره چای ماسالا خود را در خانه درست کنید. برای دریافت یک دستورالعمل دقیق می توانید به اینجا مراجعه کنید.

 

طرز تهیه :

مرحله 1 : برگ ها را آماده کنید

کار خود را با افزودن ادویه های چای و برگ های چای  با کیفیت بالا به یک قوری یا فنجان چای شروع کنید. برای هر 8 اونس آب از حدود 2 گرم یا 1 قاشق چای خوری برگ چای و ادویه استفاده کنید.

مرحله 2 : آب را بجوشانید

دمای بالاتر آب باعث می شود چای طعم و مزه ای کامل داشته و فلاونوئیدها، پلی فنول ها و رایحه های معطر ادویه ها آزاد شوند. آب را در کتری متوسط ​​تا 212 فارنهایت بجوشانید تا بهترین عطر و طعم را داشته باشد.

مرحله 3 : برگ ها را کامل بجوشانید

ادویه های مخصوص چای خانگی را به آن اضافه کنید یا از کیسه های چای ماسالا برای دم کردن سریعتر استفاده کنید. قبل از افزودن برگ های چای سیاه، بگذارید همراه با ادویه به مدت 10 دقیقه بجوشد. برگ های چای را از کتری بیرون بیاورید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. برای چای سرد، همانطور که چای داغ می نوشید آن را دم کرده و اجازه دهید چای تا دمای اتاق خنک شود.

مرحله 4 : مطابق میل خود میل کنید

شیر کامل گرم (یا شیر جایگزین مانند شیر بادام)، شکر قهوه ای، شکر سفید یا عسل را اضافه کنید تا مزه دار شود.

برای تهیه چای لاته، کافی است یک تکه کنسانتره چای ماسالا را به یک فنجان شیر بخارپز اضافه کنید. چای لاته ها به طور سنتی شیر بیشتری نسبت به یک فنجان چای معمولی دم کرده نیاز دارد. بیشتر دستورهای چای لاته نیز با استفاده از کمی شکر یا عسل شیرین می شوند. برای چای سرد، همانند یک فنجان چای داغ آن را دم کرده و سپس قبل از افزودن یخ، آن را در دمای اتاق خنک کنید.

 

با چای سالم زندگی کنید

چای ماسالا به لطف ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل و میخک، نه تنها یک نوشیدنی خوش طعم است بلکه برای سلامت شما نیز بسیار مفید است.

یک لیوان چای ماسالا با داشتن عطر، طعم  و مواد تشکیل دهنده قوی، راهی عالی برای شروع روز خود است. این چای با داشتن کافئین کمتر از یک فنجان قهوه، باعث می شود که احساس بی حوصلگی و یا خواب آلودگی نداشته باشید. بگذارید رایحه ها حواس شما را تقویت کنند و از فواید آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های سالم بهره مند شوند. یک جا بنشینید و یک لیوان چای ماسالا بنوشید و به یاد داشته باشید: همیشه برای چای وقت چای است.

 

برای مشاهده و خرید چای ماسالا کلیک کنید

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.