10 خاصیت زردچوبه برای سلامتی بدن

10 خاصیت زردچوبه برای سلامتی بدن

10 خاصیت زردچوبه برای سلامتی بدن : زردچوبه ممکن است موثرترین مکمل غذایی موجود باشد. بسیاری از مطالعاتی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، نشان می دهند که زردچوبه دارای مزایای عمده ای برای بدن و مغز شما می باشد. مقاله 10 خاصیت زردچوبه برای سلامتی بدن توسط محقق و مترجم مجله جوان کاپ خانم مائده قادری از سایت healthline ترجمه و گرد آوری شده که می توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

1. زردچوبه حاوی ترکیبات بیواکتیو با خواص دارویی قدرتمند است

زردچوبه ادویه ای است که به غذای شما رنگی زرد می بخشد. هزاران سال است که در هند از زردچوبه به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می شود. اخیراً، علم اثبات کرده است که این ماده واقعاً حاوی ترکیباتی با خواص دارویی است، آنچه که سالهاست هندی ها به آن معتقدند. به این ترکیبات کورکومینوئید گفته می شود که مهمترین آنها کورکومین است.

کورکومین ماده اصلی فعال در زردچوبه است. این اثرات ضد التهابی قدرتمندی دارد و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. با این حال، محتوای کورکومین زردچوبه حدود 3٪ است و چندان زیاد نیست. بیشتر مطالعات انجام شده در مورد این گیاه، با استفاده از عصاره زردچوبه صورت گرفته است که بیشتر حاوی خود کورکومین است، و دوزهای آن معمولاً بیش از 1 گرم در روز در نظر گرفته شده است.

رسیدن به این سطح فقط با استفاده از ادویه زردچوبه موجود در غذاهای شما بسیار دشوار است. بنابراین ، اگر می خواهید اثرات کاملی را تجربه کنید، باید مکمل زردچوبه را که حاوی مقادیر قابل توجهی کورکومین است، مصرف کنید. متأسفانه کورکومین  به مقدار بسیار کم توسط جریان خون جذب می شود.  برای رفع این حالت می توانید از فلفل سیاه کمک بگیرید. فلفل سیاه که حاوی پیپرین است. پیپرین یک ماده طبیعی است که 2000 درصد جذب کورکومین را افزایش می دهد.

بهترین مکمل های کورکومین حاوی پیپرین هستند که به طور قابل توجهی اثربخشی آن ها را افزایش می دهد. کورکومین در چربی حل می شود، بنابراین بهتر است آن را همراه با یک وعده غذایی چرب مصرف کنید.

 

خلاصه مطلب:

زردچوبه حاوی کورکومین  است. کورکومین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می باشد. در اکثر مطالعات از عصاره زردچوبه استفاده شده است که به طور استاندارد شامل مقادیر زیادی کورکومین است.

 

2. کورکومین یک ترکیب ضد التهابی طبیعی است

التهاب فوق العاده مهم است. التهاب به بدن شما کمک می کند تا با مهاجمان خارجی مبارزه کند و همچنین در بهبود آسیب های وارد شده نقش اساسی دارد. بدون التهاب، عوامل بیماری زا مانند باکتری می توانند بدن شما را به راحتی تسخیر کرده و شما را از بین ببرند.

اگرچه التهاب حاد و کوتاه مدت مفید است، اما وقتی مزمن شود و به طور نامناسب به بافتهای بدن شما حمله کند، می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود. دانشمندان اکنون بر این باورند که التهاب مزمن و سطح پایین تقریباً در هر بیماری مزمن و غربی نقش اصلی را بازی می کند. این شامل بیماری های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، آلزایمر و شرایط مختلف دژنراتیو است.

بنابراین، هر چیزی که بتواند به مبارزه با التهاب مزمن کمک کند، از اهمیت بالقوه ای در پیشگیری و حتی درمان این بیماری ها برخوردار است. کورکومین به شدت ضد التهاب است. در حقیقت، آنقدر قدرتمند است که با اثر بخشی برخی داروهای ضد التهاب، بدون عوارض جانبی مطابقت دارد.

این ماده  NF-kB را مهار می کند. NF-kB مولکولی است که به هسته سلول های شما راه می یابد و ژن های مربوط به التهاب را فعال می کند. اعتقاد بر این است که NF-kB  نقش اصلی را در بسیاری از بیماری های مزمن بازی می کند. بدون آنکه وارد جزئیات بشویم و با توجه به پیچیدگی فرایند التهاب می توان گفت نکته اصلی این است که کورکومین یک ماده فعال زیستی است که با التهاب در سطح مولکولی مبارزه می کند.

 

خلاصه مطلب:

التهاب مزمن به بسیاری از بیماری های شایع کمک می کند. کورکومین می تواند بسیاری از مولکول های معروف به نقش اصلی در التهاب را سرکوب کند.

 

3. زردچوبه به طور چشمگیری ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم های پیری و بسیاری از بیماری ها است. این فرایند شامل رادیکال های آزاد، مولکولهای بسیار واکنش پذیر با الکترونهای جفت نشده است. رادیکال های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی مهم مانند اسیدهای چرب، پروتئین ها یا DNA دارند.

دلیل اصلی مفید بودن آنتی اکسیدان ها محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد است. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی خود می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. علاوه بر این، کورکومین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن شما را افزایش می دهد.

به این ترتیب، کورکومین به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازد. آن ها را مستقیماً مسدود می کند، سپس دفاع آنتی اکسیدانی بدن شما را تحریک می کند.

خلاصه مطلب:

کورکومین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است. رادیکال های آزاد را به خودی خود خنثی می کند اما آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن شما را نیز تحریک می کند.

 

4. کورکومین عامل نوروتروفیک ناشی از مغز را افزایش می دهد که به عملکرد مغز بهبود یافته و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی مرتبط است

در گذشته اعتقاد بر این بود که سلول های عصبی قادر به تقسیم و تکثیر پس از کودکی نیستند. با این حال، اکنون مشخص شده است که این اتفاق می افتد ونورون ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند، اما در مناطق خاصی از مغز نیز می توانند تکثیر و تعداد آنها افزایش یابد. یکی از عوامل اصلی این روند فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزاست که نوعی هورمون رشد است و در مغز شما فعالیت می کند.

حتما بخوانید :   غذاهایی برای جلوگیری از کم خونی در خانه

بسیاری از اختلالات شایع مغزی با کاهش سطح این هورمون، از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر در ارتباط هستند. جالب اینجاست که کورکومین می تواند مقدار این فاکتور را در مغز افزایش دهد. با این کار، ممکن است در به تأخیر انداختن یا حتی معکوس کردن بسیاری از بیماری های مغزی و کاهش عملکرد مغزی مربوط به سن موثر باشد.

همچنین ممکن است حافظه شما را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند، که با توجه به تأثیرات آن بر سطح فکتور رشد منطقی به نظر می رسد. با این حال، برای تأیید این مورد، به مطالعات کنترل شده بر روی افراد نیاز است.

 

خلاصه مطلب:

کورکومین سطح هورمون BDNF مغز را افزایش می دهد، که رشد نورون های جدید را افزایش می دهد و با فرایندهای مختلف تخریب در مغز شما مبارزه می کند.

 

5. کورکومین خطر بیماری قلبی شما را کاهش می دهد

بیماری قلبی علت شماره 1 مرگ و میر در جهان است. محققان دهه های متمادی آن را مطالعه کرده اند و چیزهای زیادی در مورد علت وقوع آن آموخته اند.

جای تعجب نیست که بیماری قلبی فوق العاده پیچیده است و موارد مختلفی در آن نقش دارند. کورکومین ممکن است کمک کند تا مراحل زیادی در روند بیماری قلبی معکوس شود.

شاید مهمترین مزیت کورکومین در مورد بیماری های قلبی، بهبود عملکرد اندوتلیوم، یعنی پوشش رگهای خونی شما باشد. اختلال عملکرد اندوتلیال عامل اصلی بیماری های قلبی است و شامل عدم توانایی اندوتلیوم در تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و عوامل مختلف دیگر است.

چندین مطالعه نشان می دهد که کورکومین منجر به بهبود عملکرد اندوتلیال می شود. یک مطالعه نشان داد که  به اندازه ورزش موثر است در حالی که مطالعه دیگر نشان می دهد که این ماده همچنین به عنوان یک دارو موثر واقع می شود. علاوه بر این، کورکومین باعث کاهش التهاب و اکسیداسیون می شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد اکسیداسیون در بیماری های قلبی نیز نقش دارد.

یک مطالعه به طور تصادفی 121 نفر را که تحت عمل جراحی باز بودند صورت گرفت. افراد یا از دارونما یا 4 گرم کورکومین در روز، چند روز قبل و بعد از جراحی استفاده کردند. گروهی که کورکومین مصرف کرده بودند 65٪ کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی در بیمارستان را داشتند.

خلاصه مطلب:

کورکومین بر روی چندین عامل شناخته شده برای تأثیر در بیماری های قلبی تأثیرات مفیدی دارد. عملکرد اندوتلیوم را بهبود می بخشد و یک ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است.

 

6. زردچوبه می تواند به پیشگیری از سرطان و حتی درمان آن کمک کند

سرطان یک بیماری وحشتناک است که با رشد سلول کنترل نشده مشخص می شود. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که هنوز چندین عامل مشترک دارند. به نظر می رسد برخی از آنها تحت تأثیر مکمل های کورکومین قرار  می گیرند.

کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که بر رشد و گسترش سرطان در سطح مولکولی تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که می تواند به مرگ سلول های سرطانی کمک کرده و آنژیوژنز (رشد رگهای خونی جدید در تومورها) و متاستاز (گسترش سرطان) را کاهش دهد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که کورکومین می تواند رشد سلول های سرطانی را در آزمایشگاه کاهش دهد و از رشد تومور در حیوانات آزمایشگاهی جلوگیری کند. اینکه آیا کورکومین با دوز بالا (ترجیحاً با تقویت کننده جذب مانند پیپرین) می تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند، هنوز به درستی بررسی نشده است.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است از بروز سرطان در وهله اول، به ویژه سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. در یک مطالعه 30 روزه بر روی 44 مرد مبتلا به ضایعاتی در روده بزرگ که گاهی اوقات سرطانی می شوند، نشان داد که مصرف 4 گرم کورکومین در روز 40٪ تعداد ضایعات را کاهش می دهد.

شاید یک روز از کورکومین به عنوان درمان معمول سرطان استفاده شود. برای اطمینان از این گفته هنوز خیلی زود است، اما امیدوار کننده به نظر می رسد و به شدت مورد بررسی قرار می گیرد.

خلاصه مطلب:

کورکومین منجر به تغییرات مختلفی در سطح مولکولی می شود که ممکن است به پیشگیری و حتی حتی درمان سرطان کمک کند.

 

7. کورکومین ممکن است در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب عصبی در جهان و علت اصلی زوال عقل است. متأسفانه، هنوز هیچ درمان خوبی برای آلزایمر در دسترس نیست.

حتما بخوانید :   مزایای تخم مرغ برای زیبایی پوست و مو

بنابراین، در وهله اول جلوگیری از وقوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است خبرهای خوبی در  راه باشد زیرا نشان داده شده است که کورکومین از سد مغز خون عبور می کند.

مشخص شده است که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارد و کورکومین اثرات مفیدی بر روی هر دو دارد. علاوه بر این، یکی از ویژگی های اصلی بیماری آلزایمر تجمع  ساختار های پیچ در پیچ های پروتئینی به نام پلاک های آمیلوئید است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند به پاک سازی این پلاک ها کمک کند.

اینکه کورکومین واقعاً می تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد کاهش دهد یا حتی معکوس کند، در حال حاضر مشخص نیست و باید به درستی بررسی شود.

خلاصه مطلب:

کورکومین می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و نشان داده شده است که منجر به پیشرفت های مختلفی در روند آسیب شناختی ناشی از آلزایمر می شود.

 

8. بیمارانی که از آرتروز رنج می برند به خوبی به مکمل های کورکومین پاسخ نشان می دهند.

آرتروز یک بیماری و مشکل شایع در کشور های غربی به شمار می رود. آرتروز چندین نوع مختلف دارد و بیشتر آن ها به التهاب مفاصل منجر می شوند. با توجه به اینکه کورکومین یک ترکیب ضد التهاب قوی است ان ادعا که کورکومین به رفع آرتروز کمک می کند منطقی به نظز می رسد.

چندیدن مطالعه درستی این ادعا را اثبات می کنند. در یک تحقیق در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، کورکومین حتی از داروی ضد التهاب نیز موثر تر عمل کرد. در بسیاری از مطالعات اثرات کورکومین را بر آرتروز بررسی کرده اند  و مشخص شده است که علائم مختلف بیماری بهبود یافته است.

خلاصه مطلب:

آرتروز یک اختلال شایع است که با التهاب مفاصل خود را نشان می دهد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که کورکومین می تواند به درمان علائم ۀرتروز کمک کند و در برخی موارد موثرتر از داروهای ضد التهاب است.

 

9. مطالعات نشان می دهند که کورکومین مزایای باور نکردنی در بردارد

در یک آزمایش کنترل شده، 60 نفر از مبتلایان به افسردگی به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه پروزاک، گروه دیگر یک گرم کورکومین و گروه سوم هر دو پروزاک و کورکومین مصرف کردند. بعد از 6 هفته، کورکومین منجر به بهبودهایی مانند پروزاک شد. گروهی که هم پروزاک و هم کورکومین مصرف کردند بهترین نتیجه را داشتند. طبق این مطالعه کوچک،  معلوم شد که کورکومین به اندازه یک داروی ضد افسردگی موثر است.

افسردگی همچنین با کاهش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز و هیپوکامپ کوچک شده مرتبط است. هیوکامپ یک منطقه مغزی است که در یادگیری و حافظه  نقش دارد. کورکومین با افزایش سطح BDNF  برخی از این تغییرات ناشی از افسردگی را برعکس می کند. همچنین برخی شواهد نشان می دهد که کورکومین می تواند انتقال دهنده های عصبی مغز سروتونین و دوپامین را تقویت کند.

خلاصه مطلب:

یک تحقیق که بر روی 60 فرد مبتلا به افسردگی صورت گرفت، نشان داد که کورکومین به اندازه پروزاک در کاهش علائم بیماری موثر است.

 

10. کورکومین ممکن است به تأخیر پیری و مبارزه با بیماری های مزمن مرتبط با افزایش سن کمک کند

اگر کورکومین واقعاً می تواند از بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر جلوگیری کند، مزایای آشکاری برای طول عمر خواهد داشت. به همین دلیل، کورکومین به عنوان یک مکمل ضد پیری بسیار محبوب شده است. اما با توجه به اینکه اعتقاد بر این است که اکسیداسیون و التهاب در پیری نقش دارند، کورکومین ممکن است اثراتی داشته باشد که فراتر از پیشگیری از بیماری باشد.

خلاصه مطلب:

کورکومین به دلیل بسیاری از اثرات مثبت سلامتی آن، مانند پتانسیل جلوگیری از بیماری های قلبی، آلزایمر و سرطان، ممکن است به طول عمر کمک کند.

 

کلام آخر

زردچوبه و به ویژه فعال ترین ترکیب آن کورکومین دارای فواید بسیار زیادی است که از نظر علمی اثبات شده است، مانند توانایی پیشگیری از بیماری های قلبی، آلزایمر و سرطان.

این ماده یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است و همچنین ممکن است به بهبود علائم افسردگی و آرتروز کمک کند. توصیه می شود محصولی با BioPerine  (نام تجاری پیپرین) پیدا کنید، ماده ای که 2000 درصد جذب کورکومین را افزایش می دهد. دون این ماده، بیشتر کورکومین فقط از دستگاه گوارش شما عبور می کند. شما می توانید چای زردچوبه را همانند چای سبز و چای ماسالا میل کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.