جاذبه های دیدنی ایلام، عروس زیبای زاگرس

ایلام

ایلام به عروس زیبای زاگرس معروف است.این شهر دارای چشم انداز های طبیعی و آثار  باستانی فروانی است. قدمت برخی از این آثار باستانی به دوران ساسانیان باز می گردد. این شهر دارای جاذبه های گردشگری  بسیار زیادی است که این امر به خودی خود باعث شده است تا گردشگران فراوانی از داخل و خارج کشور به این شهر سفر کرده و از آن دیدن کنند.

از مراکز گردشگری و جذاب ایلام می توان کوه قلاقیران، منطقه ی جنگلی ششدار، تنگه ی رازیانه، کاخ فلاحتی، پارک کودک  و … را نام برد. شما می توانید با خواندن این مقاله با برخی از این جاذبه ها آشنا شوید. این مقاله توسط محقق و مترجم مجله جوان کاپ مائده قادری از سایت iranhotelonline ترجمه و گردآوری شده که می توانید در ادامه مطالعه کنید

 

جاذبه های گردشگری ایلام

شهر ایلام در میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و دارای طبیعتی بسیار ناب و حیرت‌انگیز است.. این استان تقریبا 710 کیلومتر با تهران فاصله دارد. ایلام دارای دشت ها و کوه های بسیار زیبایی است. این استان با داشتن جاذبه های گردشگری فروان، سالانه پذیرای تعداد زیادی توریست، اعم از خارجی و داخلی می شود و به یک قطب گردشگری ارزشپند تبدیل شده است. ما در اینجا تعدادی از جاذبه های این استان زیبا را برای شما ذکر کرده ایم.

1. کوه قلاقیران

این کوه را می توان یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور معرفی کرد. کوه قلاقیران دارای چشم انداز بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. این کوه در 3 کیلومتری جهت شمالی شهر ایلام واقع شده است. کوه قلاقیران  بسیار حائز اهمیت بوده و به نوعی می توان آن را نماد شهر ایلام معرفی نمود. از سمت کرمانشاه که به ایلام وارد می شویم، با کوهی مواجه هستیم که بسیار مورد توجه است. حتی گفته شده است که این کوه الگوی طرح برج میدان آزادی در تهران بوده است.

گردشگران از مناظر زیبای پای کوه جهت فیلم برداری و عکس برداری و ثبت لحظاتِ خاطره انگیز بهره می گیرند. کوه قلاقیران مامن مناسبی برای دوستداران مناطق کوهستانی به شمار می آید. گفته شده است که محوطه های اطراف این کوه دارای آثاری از ادوار ساسانی و اسلامی می باشند. این منطقه در تابستان جلوه و زیبایی خاصی را به مخاطبان خود هدیه می نماید.

 

کوه قلاقیزان

 

 2.  منطقه ی جنگلی ششدار

تفریحگاه جنگلی ششدار یکی از جاذبه های طبیعی استان ایلام  به شمار می آید. این تفریحگاه در پنج کیلومتری شهر ایلام و در همجواری کوه قلاقیران واقع شده است. در واقع این نزدیکی امکان بازدید همزمان از هر دو مکان را برای گردشگران فراهم می نماید. نام اصلی این منطقه در حقیقت شیش دار به معنای جنگل انبوه بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است.

این پارک جنگلی یک مکان دنج و باصفا برای استراحت بوده و یکی از تفرجگاه‌های محبوب ایلام به شمار می‌رود. هر چند این منطقه زیبایی چشمگیری را در تمامی فصول به گردشگران هدیه می کند، اما می توان گفت که تفریحگاه جنگلی ششدار در تابستان همچون نگینی درخشان بر انگشتری زیبا جلوه گری می کند.

 

پارک جنگلی ششدار

 

3. گل گل یا سنگ نوشته ی آشوری

دایره آثار قدیمی و تاریخی ایلام بسیار گسترده بوده و از این میان نقش برجسته گل گل از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.گل گل از جاذبه های تاریخی ایلام  محسوب می شود. این سنگ نوشته که با نام سنگ نوشته ی گل گل ملکشاهی نیز شناخته می شود، در دامنه ی کبیر کوه، در کنار رودخانه ی گل گل و همجواری روستای گل گل، 25 کیلومتری ایلام واقع شده است.

حتما بخوانید :   جاذبه های گردشگری لاهیجان

این سنگ نوشته بر روی بدنه ی کوه نقش بسته است و آن را متعلق به آشوریان می دانند. قدمت این حجاری را سه هزار سال عنوان نموده اند. بر روی این سنگ یک نقش برجسته قرار دارد که پیکره ی یک سرباز آشوری را باکلاه خودش نشان می دهد. در بالای سرِ این سرباز ماه و ستاره ای حجاری شده است. همچنین سرباز تیری در دست دارد. در قسمت پائینی حجاری چند جمله در دل سنگ کنده شده است که به خط میخی می باشد.

 

سنگ نوشته اشوری

 

4. تنگه ی رازیانه

تنگه ی رازیانه ی ایلام در دامنه های ارتفاعات کبیر کوه واقع شده است. این محل که در همجواری جاده ی ایلام- دره شهر قرار گرفته، یکی از جاذبه های مورد توجه گردشگران به شمار می آید. در مسیر این جاده، پس از گذر از روستای چنار باشی و حدود 45 کیلومتری شهر ایلام واقع شده است.

تنگه ی رازیانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای طولی حدود دو متر می باشد. از آنجا که تنگه ی مذکور دارای آثاری از ادوار مختلف می باشد، همواره مورد توجه پژوهشگران علومی نظیر علوم زمینی، هیدرولوژی و محیط زیست قرار می گیرد. زیبایی چشمگیر این تنگه در فصول مختلف سال و علی الخصوص تابستان جلوه ی منحصر به فردی دارد.

 

تنگه رازیانه

 

5. دریاچه ی سد

برای رفتن به دریاچه ی سد ایلام، در مسیر جاده ی فرعی ایلام- دره شهر، در فاصله ای حدود 20 کیلومتری شرق شهر ایلام به آن می رسیم. در واقع این دریاچه در جهت جنوب شرق شهر ایلام واقع شده است. سد ایلام در چند سال اخیر به تامین آب آشامیدنی شهر می پردازد. چشم انداز زیبا و طبیعت خیره کننده ی آن منجر شده تا این محل گردشگران فراوانی را به خود جذب نموده و از مکان های دیدنی ایلام در فصول بهار و تابستان به شمار آید. این دریاچه زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی داشته است. پیشنهاد ما به شما این است که حتما بازدید از دریاچه سد ایلام را در برنامه خود قرار دهید.

 

دریاچه سد

6. قلعه والی

قلعه والی ایلام یکی از جاذبه های تاریخی شهر ایلام به شمار می آید. این قلعه ی تاریخی که متعلق به دوران قاجاریه می باشد، در خیابان پاسدارانِ ایلام واقع شده است. قلعه والی بر فراز تپه ای به نام چغامیرک ساخته شده است. در و پنجره های چوبی و طاقنما های زیبای آن جلوه ی بسیار زیبایی به آن بخشیده است. به طوری که همواره مورد توجه گردشگران می باشد.

 

قلعه والی

7. پارک کودک

پارک کودک که به بوستان کودک نیز معروف است در مرکز شهر ایلام واقع شده است. بوستان کودکِ در انتهای خیابان ولایتِ شهر ایلام قرار دارد. این پارک تفریح گاهی مناسب برای تمامی سنین به شمار می آید. وجود امکانات ورزشی و بازی و نیز یک کتابخانه از ویژگی های پارک کودک محسوب می شوند. همچنین پارک مذکور در تمامی فصول، زیبایی ارزنده ای را به گردشگران هدیه می نماید. تماشای درختان پارک کودک که یکی از جاهای دیدنی ایلام محسوب می‌شود، واقعا چشم‌نواز بوده و وقت گذراندن و استراحت در آن واقعا لذت‌بخش است.

حتما بخوانید :   تمام آنچه که بایستی درباره گل گاوزبان بدانید

 

پارک کودک ایلام

 

   8. پارک ملت

پارک ملت ایلام به پارک سراب نیز معروف می باشد. این پارک در بلوار جمهوری شهر ایلام واقع شده است. پارک ملت به جهت دارا بودن حدود یکصد و پنجاه درخت کهنسالِ بسیار زیبا و نیز وجود جوی های آب روان بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. این پارک در تمامی فصول و علی الخصوص در تابستان جلوه ی بسیار زیبایی را عرضه می دارد.

 

پارک ملت ایلام

 

  9. موزه ی تاریخ طبیعی

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتما در سفر خود به ایلام از موزه تاریخی طبیعی آن دیدن کنید. این موزه از بهترین جاهای دیدنی ایلام به شمار می رود.موزه ی تاریخ طبیعی ایلام از جمله مکان های مورد توجه گردشگران به شمار می آید.این موزه در انتهای بلوار مدرس در شهر ایلام قرار دارد.در این موزه نمونه های مختلف جانوری، گیاهی و نیز فسیل های متعدد از دوران های مختلف زمین شناسی و نیز حیوانات به نمایش گذاشته شده اند.

 

موزه تاریخی طبیعی ایلام

10. کاخ فلاحتی

کاخ زیبای فلاحتی متعلق به دوران قاجاریه می باشد. این کاخ  بنا به دستور شخصی به نام والی غلامرضا خان و به تاریخ 1326 ه.ق بنا شده است. این کاخ در خیابان عبد الرحمن حیدری ایلامی، در شهر ایلام و نیز در داخل محدوده ی اداری سازمان جهاد کشاورزی واقع شده است.

کاخ مذکور دارای تزئینات بسیار زیبای سر در و ستون ها و آجر کاری های هنرمندانه ای می باشد. در حال حاضر این کاخ به منظور موزه ی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته شده است، و بهترین زمان بازدید آن در ساعات اداری می باشد.

 

کاخ فلاحتی ایلام

11. پارک جنگلی چغا سبز

پارک جنگلی چغا سبز ایلام یک پارک جنگلی بزرگ و بسیار زیبا است که در جنوب شهر ایلام و در مسیر فرودگاه واقع شده است. این پارک دارای انواع درختان میوه و گونه های مختلف گیاهی می باشد. پارک جنگلی چغا سبز، به نوعی زیستگاه پرندگان کمیاب نیز به شمار می آید و وسعت آن را حدود 4000 هکتار عنوان کرده اند. این پارک محل نمایشگاه دائمی شهر بوده و دارای یک شهر بازی می باشد.

از امتیازات این پارک جنگلی می توان به امکانات گردشگری و رفاهی، یک شهر بازی کودکان و …. اشاره کرد. زیبایی منحصر به فرد و جلوه های تاثیر گذار آن منجر شده تا این مکان همواره مورد توجه گردشگران واقع شود. در واقع وجود درختان کاج، اقاقیا، گردو، سرو و …. چشم انداز بسیار زیبایی را به پارک چغا سبز بخشیده است. وصیه می کنیم که قبل از شروعِ گردش خود حتما یک لیوان چای ترش را همراه صبحانه ی خود صرف کنید تا علاوه بر بهره مندی لز مزایای آن با دقت و تمرکز بیشتری این صحنه های جذاب را به خاطر بسپارید.

 

پارک جنگلی چغا سبز

 

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.